
Założenia i cele
Prace Katedry zmierzają do refleksji nad różnymi modelami wspierania i towarzyszenia w całożyciowym poradnictwie kariery, realizującym zasadę odpowiedzialnego projektowania aktywnego życia, a także do dyfuzji wartościowych innowacji w tym zakresie, popularyzacji rezultatów prowadzonych działań, wdrażania nowoczesnych rozwiązań oraz wypracowania zaleceń dla dalszego rozwoju całożyciowego poradnictwa kariery w różnych strefach geograficznych i kulturowych.
Koncepcja Life Designing (projektowania życia) stanowi ogólne ramy teoretyczne dla interwencji wspierających „zindywidualizowane jednostki” współczesnych płynnych społeczeństw w poszukiwaniu orientacji dla ich życia zawodowego. Dzisiejszy globalny kryzys (nazywany „kryzysem kapitałocenu”) ukazał, że ten projekt aktywnego życia jest możliwy do zrealizowania tylko wtedy, gdy każda jednostka (lub grupa) wprowadzi do swoich refleksji fundamentalny imperatyw streszczony w zasadzie odpowiedzialności Hansa Jonasa (1984, s.37): „działaj w taki sposób, aby skutki twojego działania były zgodne z trwałością autentycznie ludzkiego życia„. Ten imperatyw w kontekście poradnictwa przybiera postać zasady „odpowiedzialnego projektowania aktywnego życia”. Katedra UNESCO (oraz utworzona wokół niej Sieć UNITWIN) konkretyzuje tę ogólną koncepcję, odnosząc się do Celów Zrównoważonego Rozwoju Agendy 2030 ONZ, podkreślając jednocześnie znaczenie takich kategorii jak godna praca, zrównoważony rozwój, życie aktywne, modele działania, zdolności i zasoby – operacjonalizujących te ogólne ramy).
Interwencje Life Design mają na celu pomóc jednostkom i grupom znaleźć odpowiedzi na pytanie: Jaki kierunek i formę powinienem nadać mojemu aktywnemu życiu, aby zapewnić również wszystkim innym życie ekonomicznie/ ekologicznie zrównoważone i sprawiedliwe?
Szczegółowe cele Katedry to:
- stworzenie ogólnodostępnej platformy wymiany dobrych praktyk – metod, technik i narzędzi wykorzystywanych w poradnictwie kariery;
- stworzenie warunków do wymiany informacji na temat metod stosowanych w poradnictwie kariery, poprzez organizację otwartych wykładów, seminariów, szkoleń, cyklicznych spotkań naukowych oraz konferencji międzynarodowych;
- opracowanie i rozwijanie programów kształcenia doradców zawodowych oraz doskonalenie zawodowe specjalistów/praktyków poradnictwa kariery;
- koordynowanie projektów i programów badawczych, prowadzenie prac doktorskich oraz organizowanie wizyt naukowców w różnych instytucjach związanych z Katedrą;
- wymianę naukową i dydaktyczną studentów;
- ścisła współpraca z UNESCO w ramach odpowiednich programów.