UNITWIN NETWORK Life Designing Interventions
W roku 2017 wokół Katedry UNESCO została zbudowana sieć międzynarodowej współpracy naukowej UNITWIN NETWORK Life Designing Interventions (counseling, guidance, education) for decent work and sustainable development / Konstruowanie życia (Life Designing) na rzecz zrównoważonego rozwoju i godnej pracy (poradnictwo, doradztwo i edukacja).

W ostatnich dziesięcioleciach nasz świat przeszedł wiele transformacji. W obecnym kontekście społecznym, gospodarczym i kulturowym systemy organizacji pracy różnią się od tych z ubiegłego wieku. Globalizacja spowodowała destandaryzację ścieżek kariery, wymagając większej liczby przejść między ścieżkami zawodowymi i ścieżkami kariery. Zmiany te mają tendencję do zwiększania niepewności ludzi, co zwiększa zapotrzebowanie na szkolenia zawodowe, doradztwo zawodowe, uczenie się przez całe życie i interwencje w zakresie projektowania życia. Co więcej, poradoznawstwo i psychologia rozwoju zawodowego coraz częściej uznają potrzebę ułatwienia dostępu do godnej pracy i godnego życia. W tym kontekście kwestie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz promowania dobrostanu są bardzo ważnymi czynnikami, które należy wziąć pod uwagę podczas badania budowania tożsamości zawodowej.
Koncepcja Life Designing (projektowania życia) stanowi ogólne ramy teoretyczne dla interwencji wspierających „zindywidualizowane jednostki” współczesnych płynnych społeczeństw w poszukiwaniu orientacji dla ich życia zawodowego. Dzisiejszy globalny kryzys (nazywany „kryzysem kapitałocenu”) ukazał, że ten projekt aktywnego życia jest możliwy do zrealizowania tylko wtedy, gdy każda jednostka (lub grupa) wprowadzi do swoich refleksji fundamentalny imperatyw streszczony w zasadzie odpowiedzialności Hansa Jonasa (1984, s.37): „działaj w taki sposób, aby skutki twojego działania były zgodne z trwałością autentycznie ludzkiego życia„. Ten imperatyw w kontekście poradnictwa przybiera postać zasady „odpowiedzialnego projektowania aktywnego życia”. Zarówno Katedra UNESCO, jak i – cała utworzona wokół niej – Sieć UNITWIN konkretyzuje tę ogólną koncepcję, odnosząc się do Celów Zrównoważonego Rozwoju Agendy 2030 ONZ, podkreślając jednocześnie znaczenie takich kategorii jak godna praca, zrównoważony rozwój, życie aktywne, modele działania, zdolności i zasoby – operacjonalizujących te ogólne ramy).
Interwencje Life Design mają na celu pomóc jednostkom i grupom znaleźć odpowiedzi na pytanie: Jaki kierunek i formę powinienem nadać mojemu aktywnemu życiu, aby zapewnić również wszystkim innym życie ekonomicznie/ ekologicznie zrównoważone i sprawiedliwe?
W tym kontekście międzynarodowa sieć UNITWIN Life Designing Interventions (Guidance, Counselling, Education) for Decent Work and Sustainable Development promuje ogólnoświatową współpracę między uniwersytetami w dziedzinie poradnictwa i doradztwa przez całe życie w celu wspierania godnej pracy i zrównoważonego rozwoju.
Obecnie UNITWIN NETWORK tworzy 21 uniwersytetów z całego świata, których badacze pracują nad tworzeniem metod i narzędzi dla poradnictwa konstruowania kariery i życia (Life Design), w szczególności tych, które mogą być pomocne dla grup i jednostek w zwiększeniu dostępu do godnej pracy i godnego życia.
Kierownikiem naukowym sieci jest obecnie: prof. Sanna Vehviläinen (University of Helsinki, Tampere and Eastern Finland oraz School of Educational Sciences and Psychology, University of Eastern Finland).
W latach 2018 – 2021 funkcję tę pełnił: prof. Jérôme Rossier (Uniwersytet w Lozannie, Szwajcaria)
W latach 2021 – 2022 – prof. Valérie Cohen-Scali (INETOP-CNAM, Paryż, Francja) oraz prof. Sanna Vehviläinen (University of Eastern Finland)
Od początku prace Sieci koordynowane są przez Uniwersytet Wrocławski
Koordynatorzy: dr Violetta Drabik-Podgórna i dr Marek Podgórny (Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego)