Cele i założenia projektu BIP

Książki

Cele i założenia projektu BIP

W kontekście niestabilnej, pełnej turbulencji globalnej rzeczywistości wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów od pomagania w zakresie projektowania przyszłości. Świat VUCA (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) generuje nowe problemy, zwiększając poczucie zagubienia i bezradności współczesnego człowieka. Wzrosło zapotrzebowanie na profesjonalistów, którzy pomagaliby różnym grupom klientów, zarówno młodzieży, jak i osobom dorosłym (a w szczególności tym, którzy lokują się w grupach dyskryminowanych i zagrożonych wykluczeniem społecznym), zaprojektować korzystne ścieżki edukacyjne i odnaleźć miejsce rynku pracy.

Proponowany projekt jest adresowany do studentów, którzy staną się w przyszłości specjalistami w zakresie szeroko rozumianej profesjonalnej pomocy. Potrzebują oni kompetencji o charakterze transwersalnym i transferowalnym, adekwatnych do wymagań współczesności. W ramach zaprojektowanego BIP będą mieli okazję do rozwoju kompetencji kluczowych dla całożyciowego uczenia się (key competences for lifelong learning), wskazywanych w przez Radę UE.

Wyjątkowość projektu wynika z fuzji podejść – nauk o edukacji / pedagogiki i psychologii oraz z faktu wykorzystania najnowszych koncepcji, innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań – metod, technik i narzędzi, stosowanych w obszarze edukacji i poradnictwa, wypracowanych na styku różnych paradygmatów. W szczególności wykorzystane zostanie interdyscyplinarne podejście konstruktywistyczne i dialogowe, implikujące zastosowanie zarówno metod opartych na kontakcie bezpośrednim, jak i wirtualnym, będące efektem międzynarodowych prac badawczych, realizowanych w ramach Katedry UNESCO Lifelong guidance and counseling oraz sieci współpracy UNITWIN NETWORK Life designing interventions (counseling, guidance, education) for decent work and sustainable development.

Zarówno Katedra UNESCO, jak i Sieć UNITWIN podejmują działania zmierzające do wypracowania modeli i strategii wspierania w rozwoju, które są zgodne z założeniami polityki UNESCO, przedstawionymi w ramach Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, a szczególnie koncentrują się na celu nr 4 (zapewnienie wszystkim edukacji wysokiej jakości oraz promowanie uczenie się przez całe życie) oraz celu nr 8 (promowanie stabilnego, zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywnego zatrudnienia oraz godnej pracy dla wszystkich ludzi).

Celem projektu jest rozwijanie i doskonalenie kompetencji studentów, przygotowujących się do pracy w charakterze doradców zawodowych, trenerów rozwoju osobistego i zawodowego, edukatorów wspierających podejmowanie decyzji życiowych i zawodowych oraz wejście na rynek pracy, a także badaczy podejmujących naukowe poszukiwania w obszarze interwencji Life Design.

Rozwijane w trakcie realizacji projektu kompetencje stanowią istotną cześć tzw. kompetencji kluczowych, znaczenie których podkreśla Rada Unii Europejskiej oraz Raport Future Work Skills 2020. Będą to w szczególności:

  • Kompetencje osobiste i społeczne (takie jak: skuteczne i empatyczne komunikowanie się z innymi, konstruktywna współpraca, radzenie sobie z niepewnością i złożonością, wspieranie dobrostanu emocjonalnego, odkrywanie sensu i nadawanie znaczeń wydarzeniom biograficznym, stanowiącym podstawę projektowania ścieżek karier);
  • kompetencje całożyciowego uczenia się (krytyczna refleksja i autorefleksja, projektowanie ścieżek edukacyjnych, zarządzania karierą, orientacja na przyszłość);
  • kompetencje cyfrowe (krytyczne i odpowiedzialne wykorzystanie edukacyjnych i doradczych platform internetowych, wirtualna współpraca i wirtualne komunikowanie się);
  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości (rozumienie procesów i wyzwań społecznych i ekonomicznych, wykorzystywanie wyłaniających się szans i pomysłów, przekształcanie ich w wartość dla innych osób, kreatywne rozwiązywanie problemów);
  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, w tym szczególnie docenianie różnorodności kulturowej i komunikacja międzykulturowa

W trakcie zajęć, prowadzonych przez badaczy i trenerów, studenci będą mogli poznać, przetestować oraz ocenić przydatność nowoczesnych metod, technik i instrumentów doradztwa zawodowego i poradnictwa kariery oraz uczyć się nawzajem od siebie poprzez wymianę doświadczeń, zdobywanych w różnych kontekstach społecznych i kulturowych.

Korzyści dla uczestników:

Obiektywną korzyścią udziału w projekcie będzie wzmocnienie kompetencji kluczowych, w tym szczególnie edukacyjnych i doradczych, jak również krytycznego myślenia. Ponadto udział w BIP będzie okazją do uczestnictwa w programie mobilności dla tych studentów, którzy z różnych przyczyn nie mogą uczestniczyć w długoterminowych projektach w ramach programu Erasmus +. Uczestnicy projektu, dzięki mobilności fizycznej i wirtualnej, będą mieli okazję nie tylko do uczenia się pracy w zespole, ale także do tworzenia sieci wymiany doświadczeń, platformy współpracy transnarodowej i interkulturowego transferu innowacji. Transdyscyplinarność projektu oraz jego wielokulturowe zaplecze (doświadczenia badaczy francuskich, fińskich, portugalskich, polskich) umożliwią lepsze zrozumienie idei badawczych oraz ich praktycznych implikacji. Pozwoli to również na dostrzeżenie potrzeby komunikacji pomiędzy badaczami i praktykami pracującymi w różnych kulturach oraz konieczności ciągłego doskonalenia się i rozwijania metod badawczych, rozwiązań edukacyjnych, szkoleniowych, doradczych, by były one adekwatne do złożonych i wielowymiarowych problemów. Finalnie uczestnicy proponowanego projektu będą lepiej przygotowani do efektywnego – uwzględniającego różnorodność kulturową i społeczną różnych grup odbiorców – funkcjonowania w roli profesjonalnego edukatora, trenera, doradcy na europejskim rynku pracy.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER