Program konferencji 2018
Czwartek, 24 maja 2018 – Oratorium Marianum, pl. Uniwersytecki 1
9.30 – 9.45 Otwarcie konferencji – władze Uniwersytetu Wrocławskiego
prof. Adam Jezierski – Rektor Uniwersytetu Wrocławskiego
prof. Alicja Szerląg – Dyrektor Instytutu Pedagogiki
Wprowadzenie do konferencji – prof. Maria Eduarda Duarte (University of Lisbone, Portugal, UNESCO chair on Lifelong Guidance and Counseling, Uniwersytet Wrocławski)
09.45 – 10.00 Ceremonia wręczenia Medalu Uniwersytetu Wrocławskiego dla prof. J. Guicharda (INETOP-CNAM, Paris, France)
10.00 – 11.00 Wykład plenarny prof. J. Guicharda (INETOP-CNAM, Paris, Francja; Katedra UNESCO, U. Wr.)
Jaką rolę może odegrać katedra UNESCO oraz Program Współpracy Sieci w dziedzinie poradnioctwa konstruowania kariery i życia ?
11.00 – 11.30 Przerwa na kawę
11.30 – 13.00 Dyskusja panelowa moderowana przez prof. Kobusa Maree (University of Pretoria, South Africa)
Zastosowanie strategii skontekstualizowanego poradnictwa kariery w celu wspierania poradnictwa na rzecz solidarności, dialogu i sprawiedliwości społecznej
Uczestnicy :
prof. Marcelo Ribeiro (Uniwersytet Sao Paolo, Brazylia)
Hybrydyczne rozumienie i dialog międzykulturowy: Dwie główne zasady konstruowania skontekstualizowanych działań poradnictwa kariery
prof. Valérie Cohen-Scali (INETOP-CNAM, Paris, Francja), prof. Jacques Pouyaud (Uniwersytet Bordeaux, Francja)
Dwie dialogiczne metody poradnictwa konstruowania życia i kariery wspierające tranzycję dorosłych ze szkoły do pracy
prof. Sanna Vehviläinen (University of East Finland)
Umiejscowienie władzy w interakcji poradniczej
dr Joanna Minta (DSW, Wrocław)
Poradnictwo kariery dla „pominiętych” – jak wspierać osoby nisko wykwalifikowane
prof. Kobus Maree (University of Pretoria, South Africa)
Zastosowanie strategii skontekstualizowanego poradnictwa kariery w celu wspierania poradnictwa na rzecz solidarności, dialogu i sprawiedliwości społecznej
13.00 – 14.00 Lunch
Część II planarna
14.00 – 14.30 Wykład plenarny prof. Jean-Pierre Dauwalder (Uniwersytet w Lozannie, Szwajcaria)
Konstruowanie życia i atraktory
14.30 – 15.00 Wykład plenarny prof. Alicja Kargulowa (DSW, Wrocław)
Homo consultans – problem czy nowa szansa dla poradnictwa
15.00 – 15.20 prof. Marcelo Ribeiro (Uniwersytet Sao Paolo, Brazylia)
Koncepcja kariery – autonomia czy opresja? Powiązania władzy i konstruowania wiedzy w obszarze doradztwa i poradnictwa kariery.
15.20 – 15.40 prof. Ewa Solarczyk – Ambrozik (UAM, Poznań)
Dynamika zmian w obszarze pracy a rozwój studiów karierowych
15.40 – 16.00 prof. Gudbjörg Vilhjálmsdóttir (Uniersity of Iceland)
“Ja tylko tak dziwnie mówię, ale myślę zupełnie składnie.” Zmiana perspektywy: Konstruowanie kariery z emigrantami powracającymi do ojczyzny
16.00 – 16.20 prof. Bożena Wojtasik, dr Anetta Perświet-Sołtan (DSW, Wrocław)
Wzmacnianie poczucia wartości i sprawstwa klienta w dialogu doradczym
16.20 – 16.40 prof. Meenakshi Chhabra (Lesley University, USA)
Od przetrwania do rozkwitu: Zmiany dyskursu w kontekście konfliktów
16.40 – 17.00 Dyskusja
19.00 – Uroczysta kolacja
Hotel Jana Pawła II
Ostrów Tumski
Piątek 25 maja 2018
Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławski, ul. Dawida 1
9.00 – 9.30 Wykład plenarny – prof. Kobus Maree (University of Pretoria, South Africa)
(Re)Konceptualizacja, innowacja i integracja metodologii i interwencji w poradnictwie kariery na rzecz rozwoju dialogu, szerzenia zrównoważonej godnej pracy i krzewienia sprawiedliwości społecznej
9.30 – 11.30 Sekcje tematyczne
Sekcja I:
Les interventions en construction de carrière et en éducation visant le développement humain durable et le travail decent / Interwencje konstruowania kariery i edukacja, prowadzące do zrównoważonego rozwoju ludzkiego i godnej pracy
Język francuski
Moderator: prof. Valérie Cohen-Scali (INETOP-CNAM, Francja)
prof. Marcelo Ribeiro (Uniwersytet Sao Paolo, Brazylia), prof. Maria Eduarda Duarte, (University of Lisbone, Portugal, Katedra UNESCO, U. WR.))
En quête des moyens diversifiés pour promouvoir des trajectoires de travail durables et décentes: le cas des jeunes dans le secteur informel / W poszukiwaniu różnorodnych środków promowania zrównoważonych i godnych trajektorii pracy: przypadek młodych ludzi w sektorze nieformalnym
prof. Gudbjörg Vilhjálmsdóttir (University of Island)
La construction de soi de femmes faiblement qualifiées, victimes de violence domestiques / Proces konstruowanie siebie – przypadek kobiet słabo wykwalifikowanych, ofiar przemocy w rodzinie
prof. Gabriela Aisenson (Uniwersytet Buenos Aires, Argentyna)
Quelles interventions en conseil d’orientation pour contribuer à la réalisation de parcours de vie soutenables et à l’insertion dans un travail décent de jeunes vulnérables en Argentine? / Jakie interwencje poradnictwa konstruowania kariery i życia mogą przyczynić się do realizacji trwałych ścieżek życia i do włączenia do godnej pracy zagrożonych młodych ludzi w Argentynie?
prof. Jacques Pouyaud (Université de Bordeaux), prof. Valérie Cohen-Scali (INETOP-CNAM), prof. Jean Luc Bernaud (INETOP-CNAM), prof. Issa Abdou Moumoula (Université de Koudougou, Burkina-Faso)
Trois interventions en life design pour accompagner des jeunes en situation de migration / Trzy interewencje Life Design jako pomoc dla młodych ludzi w sytuacji migracji
Sekcja II:
Poradnictwo i doradztwo a globalne wyzwania naszych czasów
Język angielski
Moderator: prof. Jérôme Rossier (Uniwersytet w Lozannie, Szwajcaria)
prof. Christian HESLON (UCO-Angers, Francja)
Lifelong Guidance and Counseling toward Decent Work. From the Riverin-Simard’s Planets to Global Challenge’s for Today / Całożyciowe doradztwo i poradnictwo na rzecz godnej pracy. Od teorii planet Riverin-Simard do globalnych wyzwań naszych czasów.
prof. Damien Canzittu (Université de Mons, Belgia)
Comment penser l’Ecole du 21e siècle sous le prisme de l’orientation scolaire et professionnelle ? Vers une approche orientante de l’Ecole (How to think the 21st century School under the prism of educational and career guidance ? Towards guidance-oriented approach for School) / Jak myśleć o szkole XXI wieku przez pryzmat poradnictwa edukacyjnego i zawodowego? Ku poradniczemu podejściu do szkoły ?
prof. Emilie Carosin (INAS, Université de Mons)
Addressing 21st century challenges in career guidance : a conceptual framework to guide tools development for 12 to 14 year old pupils, in French speaking Belgian schools / Jak radzić sobie z wyzwaniami wobec doradztwa kariery w XXI wieku: Rama koncepcyjna wspierająca opracowywanie narzędzi dla uczniów w wieku 12-14 lat we francuskojęzycznych szkołach Belgii.
prof. Kestutis Pukelis (Vytautas Magnus University, Kaunas, Lithuania)
Self as Biopsychosocial construct / ”Ja” jako konstrukt bio-psychospołeczny
Sekcja III:
Odmiany doradczego dialogu na rzecz godnej pracy i dobrego życia
Język polski
Moderator: prof. Bożena Wojtasik (DSW, Wrocław)
Prof. Alicja Czerkawska (DSW, Wrocław)
Dialog poradniczy jako droga do siebie i dobrego życia
prof. Elżbieta Siarkiewicz (DSW, Wrocław)
Komunikowanie w poradniczych procesach. Zaangażowanie – zaufanie – opór
dr Agnieszka Skowrońska-Pućka, dr Joanna Kozielska (UAM, Poznań)
Niedyrektywne formy wspierania w doradztwie zawodowym
dr Joanna Nawój-Połoczańska (Uniwersytet Szczeciński)
Doradztwo zawodowe – między wygaszaniem a reaktywacją i kontyngencją
dr Anna Wawrzonek (UAM, Poznań)
Wzmacnianie potencjału klientów – w kierunku budowania dialogu międzypokoleniowego w miejscu pracy
dr Grażyna Teusz (UAM, Poznań)
Przymus szczęścia i sukcesu a pragnienie godnego życia. Pozorny czy realny dylemat egzystencji?
dr Marek Podgórny (Uniwersytet Wrocławski)
Wspierania zarządzania wiedzą osobistą na rzecz godnej pracy
dr Violetta Drabik-Podgorna (Uniwersytet Wrocławski)
Odpowiedzialność jako cel i norma etyczna w dialogicznym poradnictwie w erze Antropocenu
Sekcja IV:
Praca między przymusem a godnym życiem – ciągłość i zmiana w poradnictwie kariery
Język polski
Moderator: prof. Ewa Solarczyk-Ambrozik (UAM, Poznań)
prof. Jolanta Lenart (Uniwersytet Rzeszowski)
Praca przymusowa w Powszechnej Organizacji „Służba Polsce” w latach 1948 – 1955
prof. Jolanta Wilsz (Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa)
Implikacje koncepcji stałych, indywidualnych cech osobowości człowieka dla poradnictwa zawodowego
prof. Magdalena Piorunek, dr Iwona Werner (UAM, Poznań)
Psychospołeczne czynniki ryzyka w środowisku pracy. Rekomendacje dla praktyki poradniczej
dr hab. Małgorzata Rosalska (UAM, Poznań)
Empowerment jako cel i metoda realizacji ofert doradczych dla studentów
dr Magdalena Barańska (UAM, Poznań)
Scenariusze przyszłości pracy jako katalizator zmian w obszarze doradztwa zawodowego
dr Małgorzata Mikut (Uniwersytet Szczeciński)
O potrzebie zaangażowania społecznego – priorytety dla poradnictwa całożyciowego
dr Agnieszka Dragon (Uniwersytet Wrocławski)
Filozofia sprawiedliwości naprawczo – zadośćuczynieniowej w mediacji
11.30 – 12.00 Przerwa na kawę
Sesja posterowa:
Prof. Gabriela Cabrera (Universidad Nacional Autónoma de México)
Violent attitudes and behavior in high school senior students / Agresywne postawy i zachowania uczniów starszych klas szkół średnich
Aneta Parzoń (Uniwersytet Wrocławski)
Znaczenie komunikacji niewerbalnej w pracy doradcy konstruowania kariery i życia
Mariola Ziomek (Uniwersytet Wrocławski)
Możliwości działań doradczych w przeciwdziałaniu dyskryminacji kobiet na rynku pracy
12.00 – 12.30 Wykład plenarny prof. Maria Eduarda Duarte (University of Lisbon, Portugal, kierownik UNESCO Chair)
Budowanie więzi – « jesteś odpowiedzialny za swoją różę… »
12.30 – 13.45 Sesja sprawozdawcza z pracy w sekcjach. Podsumowanie i zakończenie konferencji
13.45 – 14.15 Lunch
14.15 – 16.15 Spotkanie członków UNITWIN NETWORK i wybory kierownika merytorycznego projektu
16.15 – 16.45 Przerwa na kawę
16.45 – 17.45 Spotkanie Rady Naukowej Katedry – podsumowanie działań